online test

Αλκοόλ και οδήγηση

Ένα ποτό είναι αρκετό για να επηρεάσει σοβαρά τις ικανότητες οδήγησής σας. Έχει υπολογιστεί ότι ένα ποτήρι μπύρα ή μια μεζούρα άλλου αλκοολούχου ποτού, αυξάνει την περιεκτικότητα του αίματος σε αλκοόλ αρκετά για να διπλασιαστεί ο κίνδυνος θανάτου σε οδικό ατύχημα. Το αλκοόλ δεν είναι ο μόνος παράγοντας που καθορίζει την ασφάλεια. Παράγοντες που πιθανώς συνυπάρχουν, αυξάνουν τον κίνδυνο ακόμη κι αν το αλκοόλ στο αίμα βρίσκεται εντός των επιτρεπτών ορίων.

Αλκοόλ και στέρηση ύπνου

Έρευνες έχουν δείξει ότι οι άνθρωποι που έχουν έλλειψη ύπνου, οδηγούν πολύ άσχημα μετά από 2 ποτά για διάστημα 2 ωρών μετά την κατανάλωση αλκοόλ. Υπερεκτιμούν την ικανότητα τους για οδήγηση, θέτοντας έτσι τους εαυτούς τους κι άλλους σε κίνδυνο. Η στέρηση ύπνου σε συνδυασμό με την κατανάλωση αλκοόλ και τη νυκτερινή οδήγηση, δημιουργεί τις προϋποθέσεις για οδικά δυστυχήματα.

Αλκοόλ και φάρμακα

Το αλκοόλ μπορεί να δρα συνεργατικά με ηρεμιστικά, αναλγητικά ή αντιισταμινικά φάρμακα. Η συνέργεια αυτή ακόμη και με 1-2 αλκοολούχα ποτά, δημιουργούν νύστα στον οδηγό, αυξάνοντας τον κίνδυνο δυστυχήματος. Το αλκοόλ μειώνει την ταχύτητα αντίδρασης του νευρικού συστήματος, καταστέλλει τα αντανακλαστικά, επηρεάζει την κρίση και επιβραδύνει τη λήψη αποφάσεων. Σε μια σύνθετη διαδικασία όπως η οδήγηση που απαιτεί δεξιότητες και γρήγορη λήψη αποφάσεων, ένα ποτό μόνο του ή σε συνδυασμό με κάποια φάρμακα, δυσκολεύει τον οδηγό να βλέπει σωστά το δρόμο, να παρακολουθεί τα άλλα αυτοκίνητα, να προσέχει τους πεζούς, να αντιλαμβάνεται την ταχύτητα, να μπορεί να παρκάρει και να χειρίζεται έγκαιρα και σωστά το τιμόνι του.

Στατιστικά στοιχεία

Στατιστικά στοιχεία από τις ΗΠΑ δείχνουν ότι 40% όλων των θανάτων σε οδικά δυστυχήματα οφείλονται σε οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ. Αυτό σημαίνει ότι στη χώρα αυτή κάθε χρόνο, πεθαίνουν περίπου 17.000 άνθρωποι λόγω οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ. Εάν είστε με φίλους, αποθαρρύνετε όσους θα οδηγήσουν, να πιουν. Μην μπαίνετε σε αυτοκίνητο που θα οδηγήσει άτομο που έχει πιει. Προτιμήστε να καλέσετε ένα ταξί. Η πρόληψη θανάτων, τραυματισμών και αναπηριών λόγω οδικών δυστυχημάτων είναι υπόθεση όλων μας.

Υπερβολική ταχύτητα

Η υπερβολική ταχύτητα ευθύνεται για το 1/3 του συνόλου των ατυχημάτων ή δυστυχημάτων που σημειώνονται στους δρόμους, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του τομέα μεταφορών του ΟΟΣΑ, με αποτέλεσμα τα όρια ταχύτητας να συνδέονται άμεσα με τη θνησιμότητα και τους σοβαρούς τραυματισμούς από τροχαία.

Αστικό δίκτυο

Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του τομέα μεταφορών του ΟΟΣΑ, καταρρίπτεται η λανθασμένη εντύπωση πως εάν πατήσουμε το γκάζι λίγο παραπάνω περιορίζουμε το χρόνο της μετακίνησής μας. Είναι αποδεδειγμένο ότι η παρουσία φαναριών και διασταυρώσεων δεν επιτρέπει τη μείωση του χρόνου μετακίνησης στην πόλη, ακόμη κι αν αυξήσουμε την ταχύτητα του αυτοκινήτου, ενώ η δυνατότητα ενός αυτοκινητόδρομου σε αστική περιοχή δεν ξεπερνά τα 70 χλμ./ ώρα.

Υπεραστικό δίκτυο

Λόγω των υψηλών ταχυτήτων που αναπτύσσονται, τα τροχαία ατυχήματα που συμβαίνουν στο υπεραστικό οδικό δίκτυο έχουν τις δυσμενέστερες επιπτώσεις. Στην Ελλάδα, περίπου το 1/3 των νεκρών σε τροχαία ατυχήματα είναι από ατυχήματα στο Εθνικό Οδικό Δίκτυο.

Τηρείτε πάντα τα όρια ταχύτητας του δρόμου.

Βεβαίως, η ταχύτητά σας θα πρέπει να είναι πολύ χαμηλότερη από τα όρια ταχύτητας σε περίπτωση που:

  • Υπάρχουν έργα στο δρόμο
  • Υπάρχουν πεζοί, ποδηλάτες, μοτοσικλετιστές
  • Οι καιρικές συνθήκες είναι κακές
  • Ο φωτισμός είναι κακός

Αναβάτες και Κράνος

Xωρίς κράνος μην πάτε πουθενά.
Είναι στατιστικά αποδεδειγμένο ότι τα περισσότερα ατυχήματα συμβαίνουν μέσα στην πόλη, σε μικρές διαδρομές.
Δουλειά του κράνους δεν είναι μόνο να αντέχει στην κρούση, αλλά να την απορροφά, επιβραδύνοντας όσο γίνεται πιο ομαλά τον εγκέφαλό μας που δεν συμπαθεί καθόλου τα αρνητικά g.

Σημειώστε επίσης ότι: ΤΟ ΛΑΘΟΣ ΚΡΑΝΟΣ ΣΚΟΤΩΝΕΙ

ΤΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΤΗΣ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΚΡΑΝΟΥΣ

Μια αγορά εξίσου σοβαρή με αυτή της μοτοσυκλέτας.

Η αισθητική

Αν δεν σου αρέσει, δεν το φοράς κι αν δεν το φοράς δεν μπορεί να σε προστατεύσει. Διαλέξτε με βάση το γούστο σας, τη μοτοσυκλέτα σας ο,τιδήποτε. Θυμηθείτε πως τα έντονα χρώματα φαίνονται και καλύτερα, τόσο την ημέρα όσο και τη νύχτα, προσθέτοντας στην ασφάλειά μας.

Η εφαρμογή

Ένα κράνος που ενοχλεί αποσπά την προσοχή από την οδήγηση και κουράζει. Πάρτε τον χρόνο σας για να επιλέξετε το σωστό μέγεθος. Φορέστε το κράνος, δέστε το και δοκιμάστε να το κουνήσετε. Αν κινείται ανεξάρτητα από το κεφάλι σας και το νιώθετε ευρύχωρο, δοκιμάστε μικρότερο μέγεθος.

Η οθόνη (ζελατίνα)

Η οθόνη του κράνους πρέπει να είναι καθαρή, χωρίς παραμορφώσεις, κατασκευασμένη εξ αρχής με την καμπυλότητα που έχει πάνω στο κράνος. Ο μηχανισμός ανοίγματος και αλλαγής της πρέπει να είναι αθόρυβος και να επιτρέπει εύκολη αλλαγή. Οι καλές οθόνες έχουν “γυάλινη” ποιότητα και ευκρίνεια και ξεχωρίζουν από τις “θαμπές” πλαστικές που χαράζονται.

Ο αερισμός

Κράνος χωρίς αερισμό μετατρέπεται σε φούρνο. Ελέγξτε τη λειτουργία των διόδων αερισμού και προσέξτε το ύψος και τη μορφή των αεραγωγών. Οσο πιο πολύ προεξέχσυν, τόσο πιο πολύ θόρυβο θα κάνουν. Χρειαζόμαστε ροή αέρα στο κάτω μέρος της οθόνης για το ξεθόλωμά της και την αναπνοή μας, και στο πάνω μέρος του κεφαλιού για να δροσίζεται το τριχωτό της κεφαλής.

Η τιμή

Μην υποτιμήσετε τη νοημοσύνη και τη ζωή σας αγοράζοντας ένα φτηνό κράνος που έχει φτιαχτεί μόνο και μόνο για να ξεγελάει την Τροχαία. Αγοράστε το καλύτερο κράνος που μπορείτε. Μπορείτε να γλιτώσετε χρήματα αγοράζοντας τη μονόχρωμη έκδοση του κράνους.

Οι προδιαγραφές

Φροντίζουμε για την ασφάλειά μας αγοράζοντας μόνο κράνη που πληρούν τις προδιαγραφές της Ε.Ε (η τελευταία είναι η ECE 2204). Όσα κράνη πληρούν κάποιες προδιαγραφές, το γράφουν, σε ειδική ετικέτα που παρέχει ο οργανισμός που έδωσε την έγκριση. Αν ένα κράνος δεν έχει καμία σύγχρονη προδιαγραφή και ειδικά την ECE 2204, μην το αγοράσετε.

Ζώνες ασφαλείας και ο νόμος της ορμής

Όταν ένα όχημα προσκρούει ή ακινητοποιείται βίαια και οι επιβάτες δε φορούν ζώνες ασφαλείας, τότε συνεχίζουν να ταξιδεύουν μέσα στο αυτοκίνητο με την ίδια ταχύτητα, πέφτοντας πάνω στο ταμπλό ή στο παρμπρίζ. Η ορμή με την οποία χτυπούν είναι ίση με το γινόμενο των κιλών τους επί την ταχύτητα κατά τη στιγμή της πρόσκρουσης.

Οι ζώνες ασφαλείας ελαττώνουν σημαντικά τον κίνδυνο θανάτου ή σοβαρού τραυματισμού. Επίσης, πρέπει να τονιστεί η αναγκαιότητα χρήσης τους και στα πίσω καθίσματα. Ιδιαίτερα μάλιστα για τις μετωπικές προσκρούσεις, οι μελέτες δείχνουν ότι αν οι πίσω επιβάτες δεν φορούν ζώνη, τότε εκτοξεύονται μπροστά, συνθλίβοντας τους μπροστινούς και σχεδόν 5-πλασιάζουν τον κίνδυνο θανάτου για τους μπροστινούς που τις φορούν.

Φωτάκι και βομβητής υπενθύμισης

Στη Βόρεια Αμερική, από τις αρχές της δεκαετίας του 1970, τοποθετήθηκε σε όλα τα αυτοκίνητα ένα σύστημα υπενθύμισης χρήσης της ζώνης ασφαλείας για τους επιβάτες που κάθονται μπροστά. Το σύστημα αυτό αποτελείται από ένα κόκκινο φωτάκι στον πίνακα οργάνων που ανάβει για όσο δεν «κλειδώνει» η ζώνη κι έναν βομβητή, ο οποίος εκπέμπει έντονο ήχο για αρκετά λεπτά.
Στην Ευρώπη και άλλες ηπείρους, το σύστημα αυτό άρχισε να εμφανίζεται κατά την δεκαετία του 1990 και σήμερα υπάρχει στα περισσότερα καινούρια μοντέλα.

Φοράμε πάντα ζώνη ασφαλείας και σαν οδηγοί και σαν συνοδηγοί, ανεξάρτητα από την απόσταση που θέλουμε να διανύσουμε και ανεξάρτητα από το αν αισθανόμαστε σήμερα λίγο … Michael Schumacher.