Όταν ένα όχημα προσκρούει ή ακινητοποιείται βίαια και οι επιβάτες δε φορούν ζώνες ασφαλείας, τότε συνεχίζουν να ταξιδεύουν μέσα στο αυτοκίνητο με την ίδια ταχύτητα, πέφτοντας πάνω στο ταμπλό ή στο παρμπρίζ. Η ορμή με την οποία χτυπούν είναι ίση με το γινόμενο των κιλών τους επί την ταχύτητα κατά τη στιγμή της πρόσκρουσης.
Οι ζώνες ασφαλείας ελαττώνουν σημαντικά τον κίνδυνο θανάτου ή σοβαρού τραυματισμού. Επίσης, πρέπει να τονιστεί η αναγκαιότητα χρήσης τους και στα πίσω καθίσματα. Ιδιαίτερα μάλιστα για τις μετωπικές προσκρούσεις, οι μελέτες δείχνουν ότι αν οι πίσω επιβάτες δεν φορούν ζώνη, τότε εκτοξεύονται μπροστά, συνθλίβοντας τους μπροστινούς και σχεδόν 5-πλασιάζουν τον κίνδυνο θανάτου για τους μπροστινούς που τις φορούν.
Φωτάκι και βομβητής υπενθύμισης
Στη Βόρεια Αμερική, από τις αρχές της δεκαετίας του 1970, τοποθετήθηκε σε όλα τα αυτοκίνητα ένα σύστημα υπενθύμισης χρήσης της ζώνης ασφαλείας για τους επιβάτες που κάθονται μπροστά. Το σύστημα αυτό αποτελείται από ένα κόκκινο φωτάκι στον πίνακα οργάνων που ανάβει για όσο δεν «κλειδώνει» η ζώνη κι έναν βομβητή, ο οποίος εκπέμπει έντονο ήχο για αρκετά λεπτά.
Στην Ευρώπη και άλλες ηπείρους, το σύστημα αυτό άρχισε να εμφανίζεται κατά την δεκαετία του 1990 και σήμερα υπάρχει στα περισσότερα καινούρια μοντέλα.
Φοράμε πάντα ζώνη ασφαλείας και σαν οδηγοί και σαν συνοδηγοί, ανεξάρτητα από την απόσταση που θέλουμε να διανύσουμε και ανεξάρτητα από το αν αισθανόμαστε σήμερα λίγο … Michael Schumacher.